آموزش نحو و قواعد کدنویسی در پایتون (جلسه سوم آموزش پایتون)
نحو و قواعد کدنویسی در پایتون
کدنویسی و تعریف شناسه ها در پایتون چیست؟ در ادامه دوره آموزش پایتون باید بگوییم که افرادی که قصد دارند برای اولین بار برنامه نویسی را تجربه کنند باید بدانند که برنامه و کدنویسی پایتون بسیار ساده است و به عنوان یک گزینه ی مناسب برای برنامه نویسی و کد نویسی و به شمار می رود. در ارتباط با کدنویسی در پایتون باید بگوییم که ویژوال استودیو کد به عنوان یک محیط مناسب برنامه نویسی برای آن معرفی خواهد شد.
انجام کدنویسی پایتون در محیط ویژوال استودیو کد نیاز به پیش نیازهایی دارد که برای رفع آن ها ابتدا باید افزونه ی پایتون را دانلود و نصب کنید سپس برای سیستم عامل مقصد خود نسخه زبان ۳ پایتون را نصب نمایید. با توجه به اینکه در کشور ما بیشترین سیستم عامل انتخابی به عنوان مقصد ویندوز است. برای کد نویسی پایتون نیاز به یک محیط کاملا ایزوله خواهیم داشت بهترین گزینه ی پیشنهادی برای انجام این عملکرد از Windows Subsystem for Linux یا WSLاستفاده کنید. WSL این امکان را به شما می دهد که آن را در ویندوز۱۰ فعال کرده و پس از آن بر روی ویندوز خود یک توزیع را به دلخواه از سیستم عامل لینوکس نصب کنید. به این ترتیب شما یک محیط کاملا ایزوله را از محیط برنامه نویسی ویندوز را ایجاد کنید.
تصویر ۱ محیط ویژوال استودیو کد برای ویندوز
راه های تعریف شناسه ها در پایتون
ما می توانیم به چند روش شناسه ها در پایتون را تعریف کنیم: “شناسه یک نام تعریف شده توسط کاربر برای نشان دادن یک متغیر ، یک تابع ، یک کلاس ، یک ماژول یا هر شی دیگر است.”
این یک موجودیت قابل برنامه ریزی در پایتون است – یکی با نام است.
این نامی است که در برنامه به عناصر اصلی سازنده داده شده است.
قوانین نامگذاری Python
قوانین شناسه ها در پایتون:
در حال حاضر ما می دانیم شناسه ها در پایتون چه هستند. اما آیا می توانیم نام آن را چیزی بگذاریم؟باید بدانید که پنج قانون داریم که باید هنگام نامگذاری شناسه ها در پایتون آن را رعایت کنیم:
شناسه پایتون می تواند ترکیبی از حروف کوچک / بزرگ ، رقم یا خط زیر باشد. شناسه ها در پایتون شامل موارد زیر باشند:
- شناسه ها در پایتون می توانند فقط به شکل اعداد، علامت و حروف ها و زیرخط ها یا Underline هستند و کاربران امکان استفاده از کاراکترهای دیگر را نخواهند داشت.
- کاربران آموزش برنامه نویسی پایتون تنها می توانند شناسه ها را با علامت، حروف، شروع کنند امکان استفاده از اعداد و زیر خط ها را در ابتدای آن ها نخواهند داشت.
- شناسه ها در پایتون نسبت به کوچک و بزرگ بودن حروف حساس هستند بنابراین شکل نگارشی حروف مانند شکل نوشتاری namber وNamber با یکدیگر متفاوت هستند.
تصویر ۲ خطاهای رایج در زمان استفاده از نام های متغیر در اسکریپت پاتون
همان طور که قبلا اشاره کردیم برای تعریف شناسه ها نباید از کلمات کلیدی استفاده کرد زیرا این کلمات از قبل برای پایتون رزرو شده اند.
تعیین بلوک داده ها در پایتون
برای تعیین بلوک داده ها در پایتون از فضای خالی استفاده می کنند، یک بلوک از چند عبارت ساخته شده است. برای تعیین یک بلاک از عبارات از زبان هایی مانند جاوا، #c،++c، c و برای باز و بسته شدن آن ها از براکت ها کمک می گیرند. در بعضی از زبان های دیگر برای این امر از END ….BEGIN استفاده می شود و همچنین در برخی دیگر شاهد استفاده از done ….do نیز هستیم. در حلقه ی شرطی if، همچنین حلقه های تکرارwhile و for تعریفی که برای کلاس ها و توابع شکل می گیرد با استفاده از کلمه های کلیدی def وclass است که به این شکل از فضای خالی برای تعیین بدنه ی خود کمک می گیرند.
موسسه پایا پروژه به عنوان متصدی انجام پروژه های پایتون وظیفه ی خود می داند که در راستای آموزش برنامه نویسی پایتون گام هایی را بردارد. البته یک دوره آموزشی برنامه نویسی پایتون مستلزم تمرین و تلاش بسیار است. اما این موسسه تلاش می کند سهم کوچکی در جهت یادگیری شما داشته باشد.
https://pbpython.com/wsl-python.html
https://data-flair.training/blogs/identifiers-in-python/